Grenzen aangeven en persoonlijke ruimte beschermen: Krav Maga
grenzen aangeven

Grenzen aangeven en persoonlijke ruimte beschermen: Krav Maga

[ BLOG ] In mijn vorige blog schreef ik over ongewenste intimiteit, en vroeg ik me af: hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven? De beschreven ervaring wakkerde een verlangen aan dat ik al lang heb.

Ik herinner me dat ik in 2014, toen ik een echte #fitgirl was 😉 en fanatiek aan obstacle runs meedeed, al riep dat ik graag Krav Maga zou leren.

Waarom deed ik het dan niet gelijk?
Oja.
Ik ging in oppashuizen door het hele land wonen en kon daardoor niet wekelijks naar dezelfde sportschool gaan.

Maar nu mijn dagelijks leven zich meer en meer op één plek afspeelt, kon ik eindelijk mijn verlangen uitleven.
Ik vond Protect Invest, boekte twee gratis proeflessen (‘want dan oefen je verschillende technieken en krijg je een beter beeld’, zo kreeg ik te horen) en…

Ik was gelijk verkocht.

Wat is Krav Maga?

Enkele fragmenten van de website van de International Krav Maga Federation Nederland:

Krav Maga (uitspraak kraf magá; Hebreeuws voor contactgevecht) is een zelfverdedigingsmethode die ontstaan is in Israël.

Met Krav Maga kan iedereen, man, vrouw, jong en oud, zich verdedigen in de meest uiteenlopende situaties.

Je leert grenzen aangeven en voorkomen dat je in vervelende situaties terecht komt.

De technieken zijn gebaseerd op instinctieve reacties en daardoor eenvoudig aan te leren.

Het is zelfverdediging op een eenvoudige en effectieve manier, om zo jezelf, je naasten en derden te beschermen.

Een belangrijke regel uit de gedragscode is: ‘Vecht op de mat of in de ring, maar niet daarbuiten. Gebruik wat je bij Krav Maga hebt geleerd alleen ter verdediging’.

Ik hoop dat dat nooit nodig zal zijn.

grenzen aangeven

Welkom in een bont gezelschap

Met mijn blote voeten op de zachte dojo-vloer leer ik op een heel nieuwe manier over persoonlijke ruimte en grenzen, al worstelend over de grond met mannen en vrouwen van alle leeftijden. En ook van alle vormen, lengtes en mate van fitheid en kracht.

Een bont gezelschap dat elkaar gemoedelijk maar fanatiek aanvalt, en zichzelf verdedigt. Hoewel we trainen om met agressie om te gaan en om met agressie te reageren, is de sfeer nooit agressief.

De sfeer is juist respectvol. De gevorderden helpen de beginners. Er wordt gelachen. Je hoort opmerkingen als:

“Je hebt een tok aan toch? Even checken, voordat ik je in je kruis trap.”
“Dat kan harder!!”
“Ik ben je aanvaller hé, je mag me pijn doen.”
“Doe je bitje in, want met hamerslagen oefenen is een ongelukje zo gebeurd!”

Waarom Krav Maga en geen vechtsport?

Ik schrijf bewust niet ‘en geen andere vechtsport’, want Krav Maga wordt niet als sport gezien, en ook niet als vechtsport.

Het hoeft er niet mooi uit te zien, zoals bij sommige ‘sierlijke’ vechtsporten die hun oorsprong hebben in Azië. Er zijn wel technieken, maar geen spelregels. De methode gaat er puur om dat je leert om jezelf zo snel en effectief mogelijk in veiligheid te brengen.

Omdat de bewegingen gericht zijn op natuurlijke reflexen, zijn ze makkelijk aan te leren. Nouja, makkelijk… als we iets nieuws leren moet ik er altijd eerst veel bij nadenken. Welk been staat voor? Hoe houd ik mijn elleboog?

Eerst wordt er in slow motion geoefend en werkt je partner nog mee. Een beweging wordt net zo vaak herhaald tot het als een soort dans een natuurlijke beweging wordt.
Daarna bootsen we een meer realistische situatie na en werkt je partner je vooral tegen.grenzen aangeven

‘Wie niet sterk is moet slim zijn’.

Sommige mensen aan wie ik vertel dat ik met Krav Maga ben begonnen (vaak mannen),  reageren met: “allemaal leuk en aardig, maar dat werkt vast niet als je een keer vent van een meter negentig met verkeerde bedoelingen tegenover je hebt staan”.

Tja.
Nu, als beginner, nog niet nee.

Maar ik train wel af en toe met iemand van zo een postuur. Dan lukt het tóch om me uit een stevige greep te bevrijden, knietjes te geven en weg te komen. Krav Maga gaat veelal uit van ‘wie niet sterk is, moet slim zijn’.

Je zet de snelheid of kracht van je aanvaller om in een andere richting, waardoor diegene bijvoorbeeld zijn evenwicht verliest of je niet meer kan raken.

Grenzen aangeven wordt makkelijker

De training is zeer fysiek. Tegelijkertijd trainen we, rollend over de grond, innerlijke processen.

Weerbaarheid.
Veerkracht.
Grenzen aangeven.
Eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Vertrouwen op je intuïtie.
Bewust zijn van je emoties.
Snel beslissingen nemen.

Dus ook als ik de technieken nooit in de praktijk zal brengen, is het trainen waardevol, al is het maar voor mijn zelfvertrouwen. Als ik ‘s avonds door een duister steegje fiets, voelt dat nu toch anders dan een paar maanden geleden.

 

grenzen aangeven

 

Voor meer informatie over Krav Maga, zie IKMF Nederland.

En neem hun advies ter harte: “Laat je niet afschrikken door stoere youtube filmpjes van zogenaamde Krav Maga masters en kerels in camouflage pakken, maar informeer gerust vrijblijvend bij ons of bezoek een van onze trainingscentra verspreid in het land”.

Wil je meer leren over jouw grenzen? Inzicht krijgen in hoe je daar mee omgaat en hoe je je steviger kunt voelen? Tijdens een Transformatiedag werken we een-op-een samen, en… beloofd: ik zal er geen Krav Maga technieken bij halen ;).

Meer lezen?

In mijn boek ‘Vlieg vrij’ schrijf ik open, licht en herkenbaar over mijn onderzoek naar innerlijke vrijheid. Het is het perfecte boek voor wie zijn angsten wil ontmaskeren en zijn visie op het leven durft te herzien.

“Je moet helemaal niks – en daarom verdient dit boek de #1 plek in onze landelijke top 10” – Rubin Alaie | besteboekentips.nl

Waardeer je dit artikel?
Deel het in je netwerk. Deel jouw visie of inzichten, en start een gesprek over dit onderwerp.

LinkedIn
WhatsApp
Email
Facebook
Telegram

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Iris Schlagwein draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders